dimarts, 11 de febrer del 2014

EL RESUM




El resum consisteix a sintetitzar amb les nostres pròpies paraules, ben lligades entre elles, el contingut del text. Mai no s'ha de recórrer a transcripcions literals, és a dir, copiar fragments del text, excepte les paraules clau que siguen imprescindibles per a demostrar que s'ha entés el text i que diferenciem entre allò essencial i allò accesori. Hem de cenyir-nos a allò substancial i eliminar el contingent i anecdòtic (estadístiques, dades, exemples, comparacions), tot el que no siga necessari per a la comprensió global del contingut.


Jerarquització de les idees

El text avança alternant i jerarquitzant idees (informacions o opinions) i subidees (concrecions o matisos). Anomenem jerarquia d'idees a la importància d'uns continguts sobre altres amb què manté alguna relació de significat: causa, conseqüència, exemplificació, contrast. En aquest sentit, es distingeix entre ideees principals i idees secundàries (o de suport).
Les idees principals expliquen el tema.
Les idees secundàries poden corroborar, demostrar, exemplificar...Són prescindibles: no són determinants ni condicionen el text, però moltes vegades doten de gràcia o amenitat al discurs.

El resum està compost per les idees principals del text. Una vegada detectades, es procedeix a la redacció del resum.
Per a la confecció del resum, a partir de la segona lectura del text, podem aplicar dues tècniques:
  • el subratllat
  • la sinopsi al marge
En ambdòs casos, els continguts d'allò subratllat o les sinopsis (paràgraf a paràgraf o dels paràgrafs més rellevants), encastats entre elles, han d'arreplegar el significat essencial del text.
Si hem escrit concisament al marge esquerre, aquestes anotacions també ens serviran per a comprendre i per a expressar més avant l'esquema organitzatiu del text.

En el resum, no s'opina mai i s'intenta la màxima concisió. Arrepleguem les idees principals abocades per l'autor encara que no hi estiguem d'acord. En l'apartat de valoració, si s'escau, ja tindrem ocasió d'opinar amb arguments.

De les idees principals s'infereix el tema del text i ens hauran servit per a elaborar el resum.
D'ací que es puga definir el tema com “el resum del resum”.
Recordem que cal enunciar el tema d'aquesta manera: Sintagma nominal amb nucli abstracte.

En el resum no se cita literalment ni es posa entre cometes. Ens delatarà si copiem del text expressions utilitzades en ell, sobretot si són inusuals o pertanyen a un registre diferent de la resta del resum, que òbviament empra l'estàndard.

Procediments de comprensió i redacció

1. Ordenem les idees principals subratllades al text: s'enllacen o es numeren al text atenint-nos a un criteri d'aparició (o cronològic) o d'importància (o jerarquia). A conveniència nostra podem, per exemple, ordenar així: 1r tesi, 2n arguments, 3r conclusió, encara que l'autor haja volgut col·locar la tesi en l'últim paràgraf del seu article.

2. Hem captat les idees d'allò subratllat: transformem les paraules de l'autor mantenint les seues idees, amb altres paraules més nostres, però mai d'un registre col·loquial o vulgar. Tal vegada ja hàgem avançat part de l'esforç si hem fet anotacions al marge.

3. Lliguem unes idees amb altres per redactar un resum amb el significat complet del text. Cal acudir als connectors (és a dir, no obstant això...). Si ho fem bé, conferim la cohrència i la cohesió necessàries al nostre resum, i quasi sense adonar-nos-en.
En la mesura que es puga, és una bona tècnica usar diferents colors, com per exemple:
tinta blava per anotacions sobre tema, resum...
tinta negra en línia contínua per les idees principals i en línia discontinua per les secundàries
tinta roja per als aspectes d'anàlisi lingüística: dixi, pronoms, antecedents, connectors...
Allò ideal seria que cada alumne i alumna desenvolupara la tècnica que tinga més sentit per a ell o per a ella.

La redacció del resum respectarà sempre les característiques de brevetat, concisió, informació seleccionada i idees abstractes.
El resum no hauria d'excedir el 25% de l'extensió del text original.

Corregir és de savis
Errors més freqüents.

1. Equivocat. No es capta el sentit del text, ni l'eix temàtic o la idea central.

2. Incomplet. S'ometen aspectes rellevants.

3. Desenfocat. S'inclouen aspectes secundaris o irrellevants (en perjudici dels essencials)

4. Inconnex. Es juxtaposen frases soltes, sense redacció que les file.

5. Estil segmentat o fragmentat. Aparença d'un telegrama o d'un quadre sinòptic.

6. Incoherent. S'associen idees de forma il·lògica i fins i tot absurda.

7. Extens. Superar el 25% del text original.

8. Literal o copiat. No s'elabora amb les nostres pròpies paraules i empra expressions de l'original.

9. Descriptiu o narratiu. Hem d'evitar les expressions del tipus: “Un possible resum del text podria ser...”, o “L'autor del text, Pere Mateu, en el seu article titulat “La flauta travessera: eixa gran desconeguda” diu que...”. NO, això sobra.

10. Amplificat. S'afegeixen idees o exemples que no apareixen en l'original (encara que siguen veritat, si no està en el text NO es posen)

11. Modalitzat. S'inclouen expressions subjectives: opinió o valoració personal.


Un darrer consell: una bona presentació, tenint cura dels marges i de la cal·ligrafia, millorarà el vostre resum.