El resum consisteix a sintetitzar amb les nostres pròpies paraules, ben lligades entre elles, el contingut del text. Mai no s'ha de recórrer a transcripcions literals, és a dir, copiar fragments del text, excepte les paraules clau que siguen imprescindibles per a demostrar que s'ha entés el text i que diferenciem entre allò essencial i allò accesori. Hem de cenyir-nos a allò substancial i eliminar el contingent i anecdòtic (estadístiques, dades, exemples, comparacions), tot el que no siga necessari per a la comprensió global del contingut.
Jerarquització de les idees
El text avança alternant i
jerarquitzant idees (informacions o opinions) i subidees
(concrecions o matisos). Anomenem jerarquia d'idees a la importància
d'uns continguts sobre altres amb què manté alguna relació de
significat: causa, conseqüència, exemplificació, contrast. En
aquest sentit, es distingeix entre ideees principals i idees
secundàries (o de suport).
Les idees principals expliquen el
tema.
Les idees secundàries poden
corroborar, demostrar, exemplificar...Són prescindibles: no són
determinants ni condicionen el text, però moltes vegades doten de
gràcia o amenitat al discurs.
El resum està compost per les
idees principals del text. Una vegada detectades, es procedeix
a la redacció del resum.
Per a la confecció del resum, a partir
de la segona lectura del text, podem aplicar dues tècniques:
- el subratllat
- la sinopsi al marge
En ambdòs casos, els continguts d'allò
subratllat o les sinopsis (paràgraf a paràgraf o dels paràgrafs
més rellevants), encastats entre elles, han d'arreplegar el
significat essencial del text.
Si hem escrit concisament al marge
esquerre, aquestes anotacions també ens serviran per a comprendre i
per a expressar més avant l'esquema organitzatiu del text.
En el resum, no s'opina mai i
s'intenta la màxima concisió. Arrepleguem les idees principals
abocades per l'autor encara que no hi estiguem d'acord. En l'apartat
de valoració, si s'escau, ja tindrem ocasió d'opinar amb
arguments.
De les idees principals s'infereix el
tema del text i ens hauran servit per a elaborar el resum.
D'ací que es puga definir el tema com
“el resum del resum”.
Recordem que cal enunciar el tema
d'aquesta manera: Sintagma nominal amb nucli abstracte.
En el resum no se cita literalment
ni es posa entre cometes. Ens delatarà si copiem del text
expressions utilitzades en ell, sobretot si són inusuals o pertanyen
a un registre diferent de la resta del resum, que òbviament empra
l'estàndard.
Procediments de comprensió i
redacció
1. Ordenem les idees principals
subratllades al text: s'enllacen o es numeren al text atenint-nos a
un criteri d'aparició (o cronològic) o d'importància (o
jerarquia). A conveniència nostra podem, per exemple, ordenar així:
1r tesi, 2n arguments, 3r conclusió, encara que l'autor haja volgut
col·locar la tesi en l'últim paràgraf del seu article.
2. Hem captat les idees d'allò
subratllat: transformem les paraules de l'autor mantenint les
seues idees, amb altres paraules més nostres, però mai d'un
registre col·loquial o vulgar. Tal vegada ja hàgem avançat part de
l'esforç si hem fet anotacions al marge.
3. Lliguem unes idees amb altres per
redactar un resum amb el significat complet del text. Cal acudir als
connectors (és a dir, no obstant això...). Si ho fem bé,
conferim la cohrència i la cohesió necessàries al nostre resum, i
quasi sense adonar-nos-en.
En la mesura que es puga, és una bona
tècnica usar diferents colors, com per exemple:
tinta blava per anotacions sobre tema,
resum...
tinta negra en línia contínua per les
idees principals i en línia discontinua per les secundàries
tinta roja per als aspectes d'anàlisi
lingüística: dixi, pronoms, antecedents, connectors...
Allò ideal seria que cada alumne i
alumna desenvolupara la tècnica que tinga més sentit per a ell o
per a ella.
La redacció del resum respectarà
sempre les característiques de brevetat, concisió, informació
seleccionada i idees abstractes.
El resum no hauria d'excedir el 25% de
l'extensió del text original.
Corregir és de savis
Errors més
freqüents.
1. Equivocat. No es capta el sentit del
text, ni l'eix temàtic o la idea central.
2. Incomplet. S'ometen aspectes
rellevants.
4. Inconnex. Es juxtaposen frases
soltes, sense redacció que les file.
5. Estil segmentat o fragmentat.
Aparença d'un telegrama o d'un quadre sinòptic.
6. Incoherent. S'associen idees de
forma il·lògica i fins i tot absurda.
7. Extens. Superar el 25% del text
original.
8. Literal o copiat. No s'elabora amb
les nostres pròpies paraules i empra expressions de l'original.
9. Descriptiu o narratiu. Hem d'evitar
les expressions del tipus: “Un possible resum del text podria
ser...”, o “L'autor del text, Pere Mateu, en el seu article
titulat “La flauta travessera: eixa gran desconeguda” diu
que...”. NO, això sobra.
10. Amplificat. S'afegeixen idees o
exemples que no apareixen en l'original (encara que siguen veritat,
si no està en el text NO es posen)
11. Modalitzat. S'inclouen expressions
subjectives: opinió o valoració personal.
Un darrer consell: una bona
presentació, tenint cura dels marges i de la cal·ligrafia,
millorarà el vostre resum.